Female ward en Carnaval

23 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo, ben ik weer.🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️

14-2-20 Ohhh, wat is het lekker om vanaf vrijdag al weekend te hebben. We hebben deze ochtend gebeld met mw. Koene en hierna zijn Lotte, Iris, Sanne en ik gaan lunchen in citymall. En hebben we even wat winkeltjes bezocht.

Rond een uur of 15:30/16:00 zijn we naar het strand gegaan, al was het niet zo’n succes. Het waaide super hard dus al dat zand vloog in je gezicht. En ik haat het al als dat zand zo blijft plakken aan me voeten nadat 1 stap in het zand zet als je de zee uit komt. Dus 3x raden hoe erg ik het strand haatte op dat moment… haha.

15-2-12

Dit weekend waren we dus maar met z’n 4e in het huis, dus wat zullen we vandaag eens gaan doen…? We kunnen kijken of er een spa is? Of we gaan gewoon weer een villa zoeken met zwembad!! Want ja, het waaide ook nu weer ontzettend hard. Dus nee ik wilde niet naar het strand haha en vond het idee van een villa huren met zwembad een top plan.

Uiteindelijk hadden we een villa gevonden. We waren er al, toen we werden gebeld. Ja we hebben geen villa meer, dus ik geef jullie een appartement. Uhhhhh dat dachten we dus even niet. Die mensen van de villa’s kwamen uit eindelijk naar ons toe (op hun Keniaanse tempo) omdat we er al waren, en wilde ons naar onze villa brengen. Huh, die was er toch niet meer. Nee dat klopte dus, maar we kregen een andere villa en geen appartement. Dus wij helemaal blij natuurlijk.

Het was zo geweldig weer. Super grote tuin, aan een meer, allemaal apen, een lekker zwembad en een super groot huis. ☀️ 🏊🏼‍♀️

16-2-20 Vandaag zou het slecht weer worden… balen want we hadden juist meer betaald om langer te mogen blijven, zodat we nog konden genieten van de zon.

Ik werd wakker rond 6:45, maar viel elke keer weer in slaap. Tot dat ik om 7:15 echt wakker werd, en de zon zag schijnen. Ik heb snel me bikini aan gedaan en me e-reader gepakt, en ben aan het zwembad gaan liggen. Deze zon was heet… pfff. Niet normaal (echte Nederlanders weer). Deze dag zijn we wel zo lekker verkleurd. Zelfs me haar…. helaas.  Weet dus wel dat me haar gewoon op een knot blijft als we in een zwembad gaan zwemmen, en dat ik maar gewoon onder de kraan ga hangen als ik me haar vochtig wil hebben haha.

We zijn om het leuk af te sluiten lekker uit eten geweest bij Roberto’s.

17-2-20 Een nieuwe week. Ik sta op female ward (vrouwenafdeling). Op deze afdeling stonden heel veel leerlingen, die me al te graag dingen wilde uitleggen. De afgestudeerde verpleegkundige heb ik misschien 3x gezien haha. Wat ik deze dag vooral heb gedaan is zorgdossiers bekeken, en veel gevraagd wat er nou eigenlijk in stond. Want dat handschrift is echt niet te lezen.

Toen ik terug kwam van mijn lunchpauze hoorde ik wat geschreeuw en gehuil. Toen ik ging kijken lag er een laken over het hoofd van die patient heen. Ik liep terug en de dokter kwam aanlopen en hij vroeg aan mij is ze overleden, ik bevestigde dat ik dacht dat de patient overleden was. Hij is toen gaan onderzoeken (luisteren naar het hart, kijken of ze reageert op pijnprikkel en of haar pupillen reageren op licht). Dit alles was niet het geval, waardoor hij bevestigde dat de patient was overleden, en heeft dit in haar dossier geschreven.

Wat ik me dus wel afvroeg… Hebben die verpleegkundige nou niks gedaan? Want toen ik binnenkwam stonden er 2 verpleegkundige bij een soort balie zeg maar. En ik hoorde gehuil en geschreeuw, hoelang was dat al? Het kan natuurlijk zo zijn dat het echt net op het moment gebeurde dat ik binnen kwam lopen, maar ik vond het gewoon een hele rare situatie.

Ik zit er niet mee, met het overlijden van de patient. Ik had denk ik ook al zo’n gevoel. Ze was super super mager en had heel veel vocht in haar handen en voeten. (daar schrok ik gewoon van, zo’n klein vrouwtje, met zulke grote handen). En had dus al verwacht dat ze het ziekenhuis niet levend zou verlaten. Haar diagnose was: Malaria, HIV en bloedarmoede.

18-2-20 Een nieuwe dag. Vandaag is er niet veel bijzonders gebeurd. Ohnee toch wel… Ik heb gewoon kunnen beginnen aan mijn werkproces!! De opdracht gaat over zorg bieden bij het begeleiden tijdens onderzoek en behandeling.  Er was maandag een 17 jarig meisje op de afdeling gekomen, dus ik pakte mooi mijn kans.

Ik heb ook bij haar operatie mogen kijken. Het ging om een appendectomie (verwijderen van de appendix (wormvormig aanhangsel). Echt super interessant hoe dat ze dit hebben gedaan.

19-2-20 Vandaag is er ook weer niet zo veel gebeurd. Ik heb mogen assisteren bij een vrouw, waarbij haar bovenlichaam vol met brandwonden. Op zo’n moment, dat de verzorging begint (dressing heet dat hier), vind ik het heel moeilijk dat ik niet volledig Swahili ‘s spreek, en dat de meeste patiënten hier geen Engels spreken. De dressing deed ontzettend pijn, ik probeerde haar te vertellen haar focus op iets anders te leggen, maar dat werkte dus niet… Waarom het zo moeilijk was: de verpleegkundige die de dressing deden, werden er boos van, dat ze zo tegenstribbelde tijdens de dressing, waarop zij ook weer boos werd. En ik kan geen Swahili ‘s maar  ik weet wel dat ze ruzie hadden.

20-2-20 Opdracht afgetekenddd!!! 🥳🥳Verder vandaag weer niet veel bijzonders gebeurd. Ik heb opnieuw geassisteerd met de dressing van een wond.

We zijn vandaag ook eerder naar huis gegaan want het was heet… heet!! Het is hier wel vaker heet, maar dit.. haha. Dus we hebben lekker een uurtje eerder weekend genomen.

Zijn deze middag boodschappen gaan doen, en ik heb even kleren gekocht, want wit word hierna 1 keer dragen bruin en dat gaat niet meer weg… helaas…

Deze avond zijn we ook uit geweest. Het was echt super gezellig geweest.

21-2-20 Vandaag hebben we heel de dag aan het strand gelegen. En ben ik voor de eerste keer verbrand😭😭 super balen, en pijn….

Ook vanavond zijn we uit geweest. 💃🏼  En ja hoor, ook in Kenia was het carnaval.  We zeiden heel de tijd hoe leuk als ze snollebollekes draaien. Toen ben ik het uit eindelijk met iemand gaan vragen. Het heeft 20 minuten geduurd, maar hé, het was echt het wachten waard. Ik zal het filmpje eronder plaatsen.

Asante sana voor het lezen en tot de volgende keer.

Groetjes Janelle 😘

1. Wieke Peters:
    23 februari 2020
    Hey janelle wat een week weer van links naar rechts 😘
  2. Mama:
    23 februari 2020
    Weer super leuk om te lezen,😘😘
  3. Debbie Van Elk:
    23 februari 2020
    Janelle, je heb weer een hoop meegemaakt en gezien. Meisje wat heb je ook weer mooie foto's gemaakt.
    Ik ben echt apetrots op jou.
    Zou toch grappig zijn als het Snollebolleku virus ook in Kenia komt😂
    We kijken weer uit naar jou volgende avonturen en foto's.
    Meisje have fun.😘😘😘
  4. Erie:
    23 februari 2020
    Hoi Janelle, mooie foto's en prachtig geschreven . Veel plezier en geniet ervan he.
  5. Pa:
    Goed bezig keind ,en door.🍀😍
  6. Mascha:
    23 februari 2020
    Oooo Janelle wat een ervaringen maak je toch.
    Maar snel hun taal gaan leren 😉, kun je vaker terug en kan je nog makkelijker contact maken.
    Zet hem op meid.
    Prachtige foto's.
    Ga op fb effe filmpje van jullie carnaval bekijken.
    Veel plezier nog
  7. Mel:
    23 februari 2020
    Super leuk janelle , een ervaring voor het leven xx
  8. Nel vos:
    23 februari 2020
    Janelle wat een ervaring en wat heb je weer veel mee gemaakt .en lekker genieten .op naar week 4 en veel plezier nog dikke kus oma Nel en Toon .
  9. Lucy van de Geijn:
    23 februari 2020
    Heerlijk verhaal weer Janelle blijven geniete hoor. En dat Swahili is niet zo heel moeilijk hoor, mijn zus heeft het nog gelleerd toen ze al 66 jaar was.
  10. John Baltus:
    23 februari 2020
    Het ziet er allemaal leuk en gezellig uit.
    Alleen die bloederige foto's?😂😂

Veel plezier nog en de groetjes vanuit
    Australië. 🇬🇸🥳🙂
  11. Pauline Koene:
    24 februari 2020
    Yes!! Goed bezig Janelle!
    Ga zo door, ik geniet van je verhalen.
  12. Rob Schelvis:
    24 februari 2020
    Was weer een avontuurlijk verhaal,en succes verder
  13. Fien:
    25 februari 2020
    Wa’n mooie feestmuts bende gij!!🥰🎈🥳
  14. Marieke Span:
    25 februari 2020
    Wat heerlijk om weer te lezen Janelle...!
    Zo toch ook een beetje carnaval gevierd..!🥳🎭
    Blijf genieten..!
    Dikke knuffel..! ❤️❤️❤️