Labor ward

5 maart 2020 - Mombasa, Kenia

Jambooo

29-2-20 Vanochtend zijn we met veel meiden vertrokken richting Town, om alvast wat souvenirs in te slaan. We wilde dit doen op de markt. Maar het was niet zo’n succes, iedereen kwam naar ons toe, probeerde ons ergens heen te lokken. Zelfs de politie kwam naar ons toe of alles oké was, en of we geen locals hadden meegenomen haha. 😂 We zijn dus ook maar weer heel snel weg gegaan naar een ander souvenirs winkeltje wat wel te doen is, voor als we alleen op avontuur gaan.

De avond was weer zo leuk. Super gezellig met iedereen gekletst, gedanst en gedronken. We waren pas om 5 uur in de ochtend thuis🙈🙈

Er is ook iets minder leuks gebeurd deze avond, namelijk dat er een telefoon was gestolen van iemand van onze groep… Super vervelend, maar toch nog geprobeerd er een leuke en gezellige avond van te maken.

1-3-20 Wakker geworden na 3 uurtjes slaap…😴😴deze ochtend heb ik niet zo veel gedaan door de vermoeidheid, gewoon gerelaxt en nog even proberen te slapen. Uit eindelijk ben ik laat in de middag nog naar de rest toe gegaan naar het strand.

In de avond zijn we met de hele groep gaan uit eten, omdat er die nacht iemand terug vloog naar Nederland, en iemand was jarig de volgende dag.

2-3-20 Ik sta op labor ward deze week. Ik heb vandaag veel mee gekeken en de tijd ging snel, niet normaal. Het bleef maar zwangere vrouwen stromen. Rond 13:30 had ik zo veel trek, en de dokter zei dat dat vrouwtje pas over een uur genoeg ontsluiting zou hebben. Dus ik ben als de wiedeweer gaan lunchen zodat ik binnen een half uur terug was, om mijn eerste natuurlijke bevalling te bekijken. Maar toen ik terug kwam was ze al bevallen…😢

Er waren deze dag super veel keizersnede, allemaal emergency’s.

Wanneer de ruggenprik of narcose is uitgewerkt, en de moeders terug mogen naar de afdeling, (dan gaan ze overigens niet terug naar labor ward, maar naar postnatal ward) worden de baby’s aangekleed op labor ward en worden moeder en baby overgedragen aan de nieuwe afdeling. En ik mocht het baby’tje naar de andere afdeling dragen en aan de moeder geven. Dit was echt zo leuk en lief.🥰

3-3-20 Vandaag was zag er best het zelfde uit als gister. Veel keizersnede. Vandaag mocht ik zelf de baby aankleden en naar de moeder brengen.😍 En uiteindelijk beide overdragen aan postnatal ward.

Ook vandaag waren het emergency’s. De 1e moeder lag al op de afdeling, maar het baby’tje lag nog aan de zuurstof. Ik had het baby’tje van de 2e moeder gebracht. Na dat moment vroeg die moeder wanneer ik haar baby kwam brengen… Dit vond ik zo zielig. 😢Ik heb na gevraagd wat er zou gebeuren met het baby’tje en wanneer de moeder de baby mag zien.

Het baby’tje werd overgeplaatst naar de new born unit, wat in een ander ziekenhuis ligt. De moeder heeft een keizersnede ondergaan wat inhoud dat zij nog 3 dagen sowieso op postnatal ward moet blijven liggen en wanneer de baby in goede conditie is, ze naar haar kindje toe mag. Om dit te vertellen vond ik wel echt lastig, omdat ik natuurlijk haar teleurstelling en angst zag over haar baby.

Ook heb ik vandaag de eerste bevalling gezien, maar die ging zo snel. Echt totaal niet zoals in films dat je 10 seconde moet persen en dan moet puffen en weer moet persen, en dat het zo lang en veel moeite kost om dat te doen. Het baby’tje kwam er met een klein beetje druk zetten uit. Maar omdat het zo snel ging heb ik het eigenlijk niet echt allemaal kunnen opnemen.

4-3-20 Omggg vandaag heb ik geassisteerd bij mijn eerste bevalling.😍😍 Ik was mee aan het kijken met de dokter die de V/E deed bij de moeder (V/E is ontsluiting meten). Ik vroeg of ik dit ook mocht doen, de eerste 2 dagen dacht ik nee ik zou dat niet willen, maar vandaag had ik eigenlijk wel heel veel drang om te voelen hoe ze dat nu meten. Nou heb niet veel kunnen meten omdat ik gelijk het hoofdje voelde, en dat was echt heel gek zo voor de eerste keer haha.

Ik ben toen bij de moeder gebleven en heb uit eindelijk de dokter geroepen toen ik dacht ja nu gaat dat hoofdje er binnen 5 seconde uit komen. De dokter had het baby’tje opgevangen en ik heb de navelstrengen doorgeknipt. Hierna heb ik het baby’tje naar de andere kamer in het bedje gelegd onder de heater.

Ook deze moeder heb ik met haar baby’tje naar postnatal ward overgedragen.🥰

5-3-20 Mijn laatste dag… voor deze week dan. Want ik ga zeker nog een keer terug omdat ik het zo leuk vond. Vandaag verschild eigenlijk niet zo veel als van de andere dagen. Ik heb gewoon veel meegekeken. Infuus aangelegd, en moeders en baby’s overgedragen. Wat ik wel veel heb gedaan vandaag was me hoofd stoten haha🤦🏼‍♀️. Heb soms gewoon even niet door dat alles hier wat lager is dan in Nederland.😅

Ik ben vandaag veel op postnatal ward wezen kijken, naar de moeders en baby’s van afgelopen dagen. En ik heb foto’s gemaakt met de moeders en baby’tjes.😊

Samengevat was deze week dus super leuk en super interessant.  Nu lekker me tas in pakken, want  morgen worden we om 7:00 uur in de ochtend opgehaald om op safari te gaan. 😍Super veel zin in!!! Big 5 spotten 🐘🦏🐆🐃🦁 en nog veel meer 🦓🦍🦒 (hoop ik 🙏🏼🙏🏼)

Asante sana.

Graag tot volgende week.

Liefs Janelle

1. Wieke Peters:
    5 maart 2020
    Wat gaaf en janelle neem die kl mee 😍
  2. Janny van Wijk:
    5 maart 2020
    Ach, wat een mooie ervaring Janelle.
    En weer hele Mooie foto's.

😘😘
  3. Ursula:
    5 maart 2020
    Wauw Janelle, wat heb jij een geweldige ervaring opgedaan deze week, zeg. Prachtig👍
  4. Mascha:
    5 maart 2020
    Ooooo Janelle. Wat een gave week met bijzondere gebeurtenissen. Dadelijk wordt je verloskundige😉. Maar waarom gebeuren er zoveel keizersnede 's?
    Heel veel plezier morgen en ik hoop dat je de big 5 ziet dan kunnen we daar volgende week van genieten.
    Have fun meid.
    Xxx
  5. Janelle Peters:
    5 maart 2020
    Keizersnedes gebeuren omdat het spoed is. De horen het hartje van de baby niet meer, of de baby ligt in stuit ligging. Ook wanneer er bij een eerdere zwangerschap een keizersnede is gebeurd word de volgende automatisch een keizersnede. Dit heeft te maken met het litteken maar precies weet ik het ook niet
  6. I De Lange:
    Prachtig! Succes met t spottenvan de big 5😘
  7. Marlijn:
    5 maart 2020
    Wauww Janelle!! Ik had het al een klein stukje gelezen maar nu dat ik dit lees! Fantastische ervaring!
  8. Marieke Span:
    5 maart 2020
    Wat een super mooie week voor jou Janelle, en war een ervaring zeg..! Prachtige baby’s geboren zien worden, das toch geweldig!👶🏽🥰
    Heel veel plezier morgen, en ik hoop dat je veel mooie dieren mag spotten...!🦓🦒🦏🐅🐘
    Dikke knuffel..!❤️
  9. Mama:
    5 maart 2020
    Ooo Janelle wat heb jij een leuke week gehad met weer heel veel ervaring.En nu lekker gaan genieten van de safari en veel foto s maken wah.Dikke kus Mama
  10. Mama:
    5 maart 2020
    Janelle nog effe een vraagje,Zijn die vaders niet in beeld?Of mogen die niet bij de bevalling zijn,zoals hier?En idd best veel keizersnedes?
  11. Janelle Peters:
    5 maart 2020
    Vaders zijn niet in beeld tijdens de bevalling. Ze zetten de moeder af met dossiers bij het nursing station (balie waar alle zusters en dokters zijn op de afdeling ) en dan wachten ze tot het geboren is. Daarna kopen ze pampers en kleren en mag de vader mee lopen of ziet de vader de baby als wij ze overdragen naar postnatal ward
  12. Pa:
    Goed bezig Janelle ,veel plezier op Safari en de Big5🍀🍀🍀🍀😘
  13. Lucy van de Geijn:
    5 maart 2020
    Hee Janelle, wat 'n supergave belevenissen weer. En je vertelt het zo mooi, 't is net of we erbij waren. Geweldig. Weet je, onze dochter (1ste) is met de keizersnee geboren en normaal gebeurt dat met de volgende automatisch, maar bij mij niet want onze zoon is gewoon geboren. Hij was iedereen te snel af. hihihihi Blijf genieten en laat ons allemaal voor meegenieten. Doe voorzichtig en blijf gezond.
  14. Debbie Van Elk:
    6 maart 2020
    Super leuke ervaringen Janelle. Je straalt op de foto's. Prachtig on te zien meisje.
    Geniet van de safari. Ik hoop dat je alle dieren kunt zien en vergeet geen foto te maken van een leeuw wah😂 Had Senna het toch over. Toen je de apen liet zien in de tuin.
    Lekker genieten lieve meid.
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal, ervaringen, belevenissen en alles wat erop je af komt.
    Love You enne Have Fun xxx
  15. Frenchi:
    6 maart 2020
    Wat geweldig janelle👌 ik lees met plezier jou verhalen.
    Fantastisch deze ervaring, dat neemt niemand je meer af.
    Zet straks maar een hoop foto's op facebook want ben reuze benieuwd naar jou foto's.
    Veel plezier op safari.
    Liefs van ons💋💋
  16. Yang:
    6 maart 2020
    Echt super fijn dat het deze week zo intressant en leuk was! Jammer dat je dan een week op die afdeling bent en weer naar een andere moet.. En die foto’s..die vind ik zooooo lief🥰👶🏼
  17. Adri Bogaards:
    Hoi Janelle,

Mooie verhalen, kraam stage ook gehad dus
  18. Nel vos:
    6 maart 2020
    Wat een belevening Janelle en wat een mooie foto,s nu lekker genieten .je verdiend het .dikke kus oma Nel en Toon .xx
  19. Ingrid Brans:
    8 maart 2020
    Janelle wat een bom aan handelingen die jij mag ervaren. Jeeetje..... Ben onder de indruk!
  20. Toos van Beek:
    10 maart 2020
    Hallo Janelle, van je moeder heb ik je blogadres gekregen. Superleuk om je ervaringen te lezen! Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende blog!
  21. Rob Schelvis:
    11 maart 2020
    Je bent weer een paar mooie ervaringen rijker,en veel succes weer,